Lördagsunderhållningen med vuxna som förhörs i skolämnen är trevlig med många poänger.
Lasse Cronér leder programmet med hjälp av några välanpassade 5:e klassare som dessutom har god kunskap om grundskolans kurser från ettan t.o.m femman.
I går var det en doktor -trevlig påläst och spontan som fick frågor, som hon med hjälp av eleverna kunde besvara. Problemet kom när hon fick frågan hur man stavar till abborre.
När hon blev vill så tipsade Lasse Cronér henne att lyssna på femteklassaren. Dessutom fick hon se hur fyra av de fem hade stavat - helt korrekt! Men när hon ställdes inför sina valmöjligheter
så valde hon "kan själv" trots att hon haft möjligheten att hålla sig till den utvalde elevens val.
Hemma funderade vi över hur hon skulle klara av det. 1. Lita på "hjälparen från 5:e klass var en modell den andra var att skippa vad de fyra föregående elevrna skrivit samt att visa att hon saknade tillit till 5:eklassaren in action.
Modellen kan själv blev fel samtidgt som hon utan att tänka på det sände signalen " jag litar inte på dig" Funderar just på hur hon gör vid avvikande diagnos från kollegor? Hon var läkare :
Den andre som tävlade var bankdirektör på sin fråga blev han plötsligt bankdirektör med 20 underställda och vågade inte ta hjälp av eleverna. Gick hem med 20.000:- och en aning skuffat
samvete. Dels litade han inte på eleven - kanske en branschkompetens? och dels var han kanske en aning snål.
Gemensamt för de båda var väl tabben att inte våga lita på eleverna.
3 dagar sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar