I dagarna noterar kyrkan något lägre antal gudstjänstbesökare/deltagare än föregående år.
Ibland är Hans Alfredssons beskrivning av hur det kan gå till en liten landsortskyrka mycket
autentisk. Liknelsen av livet och den tomma papperspåsen som kan fyllas med något.
Åhörarna är de tre äldre tanterna som flyttar upp nära altarringen för att höra bättre .
Samtidigt sjunger Christer Sjögren andliga sånger för en knökfull frikyrka med en publik som villigt betalar 400:- för att höra på. Det är marknadsföring när den är som bäst.
Men det var naturligtvis ett privat initiativ.
Kyrkan behöver hjälp med att aktivera sina medlemmar och få dem att vara med i verksamheten. Valsystemet kan förenklas om politikerna överger sina roller som politiker och övergår till församlingsaktiva. Vad kostar nuvarande valsystem - kan beskrivas som underlaget för " katedralliknande överbyggnad" i Svenska Kyrkan. Bort det!!
Kyrkans uppgift är att sprida evangelium och ge församlingsborna "value for money".
Mer funderingar nästa gång.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar