Diskussionen går het på http://www.unt.se/ i frågan om ,hur städningen på sjukhuset fungerar.
Målande beskrivningar hur mycket skräp som glöms bort eller "putsas" upp är legio.
Det förefaller ,som denna utomordentligt fungerande hälsobringande institution är drabbad av sjukhussjuka mellan varven. Men sanningen är kanske en budgeterad felsyn.
Ansvaret borde ligga på avdelningarna och därmed borde det finnas tillgång till budgeterade
städresurser. Budgeterad städresurs kan då innebära ,att landstinget vid budgetförhandlingar
ser till att varje avdelning har en fast städresurs. Det kan bli något högre kostnad mot resonemanget ,att en lokalvårdare kan jobba x timmar på en avdelning och y timmar på en annan. Dessutom har ju städpersonen 3 timmar kvar på sin tid och får kanske städuppdrag på den tredje avdelningen. Vem har ansvaret för ,att allt blir städat?
Landstinget har en avdelning som två gånger per år konstaterar hur kvalitetsäkert städningen genomförs. Landstinget är ju de som avsätter rersurser för vad städningen få kosta.
Man kan väl kalla den typen av kontroll för jäv. Landstinget borde kontrollera kostnadsläget på totalplanet -orsak och verkan. Hur mycket kostar sjukhussjukan i form av sängplatser och vård under året? Dyrare eller billigare än att städa ordentligt?
Skatten vi betalar måste utnyttjas väl. Nu har jag en kännsla av ,att det är bristande planering, som utgör en alltför hög andel.
2 dagar sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar