Svenska Kyrkan har många medlemmar.En kyrka som har en majortitet av befolkningen som betalande medlemmar har ett stort ansvar.
Uppsala Domkyrka var under jultiden vid något tillfälle så välbesatt,att många medlemmar måste få rådet "kom igen en annan dag". Kyrkoledningen gläder sig över traditionens makt.
Medlemsavgiften betalas snällt via "Statens autogiro". Den statliga modellen ligger som en trygg
varm hand över verksamheten. Förändringsbehovet anses inte vara överhängande.
Men publiktillströmningen viker när "föreställningen" inte förefaller ge något extra.
Svenska Kyrkan bör skaffa sig en PR - organisation med kristen bakgrund!
Hur fylla kyrkorna under söndagsgudtjänsten kunde bli första uppgiften.
Ta exemplet: Fyra församlingar som bildar en samfällighet.
I dagsläget har varje församling två söndagsgudstjänster per månad.
Besökarantalen varierar "under lågsäsong" 5 - 15 personer, varav de flesta är Gudstjänstdeltagare.
Tänk tanken, att var och en av kyrkorna får uppgiften ,att fira gemensam söndagsgudstjänst.
Kalkyl: Kyrkans personal= kyrkoherde/präst 1 st, Kyrkvaktmästare 1 st, kantor/organist 1 st.
Kyrkvärdar 2 st. Totalt 5 personer
Församling 8 pers., Biltransport från 3 församlingar = 3 x 7 pers, = 21 personer.
Vad sker om kyrkokören ställer upp? Jo plus 15 personer. Total effekt blir 41 st deltagare.
Men förmodligen skulle minst 10 personer ytterligare komma eftersom kören är där.
Alltså totalt ungefär 50 personer för en söndagsgudstjänst.
Spinn off : Nästa söndag har informationen nått ut i glesbygden " i söndags var det fullt av folk
och kören sjöng underbart. Dessutom tycktes prästen kommit i andra andningen och predikade
medryckande ". Bara den rapporten skulle skapa ett sug för ett kyrkobsesök: Alltså 20 personer som går dit för att känna samhörighet.
Därefter kommer entusiasmen,att skapa nya deltagare och präst och kör når nya höjder.
Sug på den ett tag.
19 timmar sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar