I kvällens PLUS förekom det varor som inte hållit måttet. De hade i flera fall pajat några månader efter garantitiden löpt ut. Fabrikanterna försvarar sig med konsumentverket.
" Detta har vi beslutat tillsammans med Konsumentverket" Ett företag som säljer hushållsprodukter hade en garantitid av 12 månader. Försäljningsargumentet löd "den håller mellan 8 till 1o år. Går varan sönder efter garantitidens utgång så har ju de flesta hemförsäkringen som ger ersättning. Alltså kan man förmoda sig känna till varför hemförsäkringarna blir dyrare. Det är maskintillverkarnas reservutgång " utnyttja Din hemförsäkring så blir det säker bra" Vad skall man med en försäkring till om inte för att ersätta
felaktigheter som maskintillverkaren borde svarat för.
En varugaranti på en produkt som säljarna beräknar hållbarheten till 8 - 10 år borde väl ha en garantitid på minst fem år. Statistiskt är det väl enbart måndagsexemplaren som inte klarar den gränsen. Sedan skulle väl hemförsäkringen kunna ange att på varor med beräknad livslängd av
8 - 10 år så upphör beräknas varans värde till kronor 0:-. Däremot andra skador som kan uppkomma genom översvämning eller liknande på maskin över 10 år gäller försäkringen för att ersätta uppkommen skada på annan egendom i hemmet.
Eller också kan hemförsäkringarna på själva produkten vara separata och säljas i samband med
inköpet. Hela systemet verka vara ett snyggt försök till samarbete mellan varuproducenten och försäkringsbolaget. Vem betalar detta ?- naturligtvis Du som är konsument.
3 dagar sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar