fredag 17 juli 2009

Ärkebiskopen mörkar kritik från Anglikanska kyrkan

Ärkebiskopen är ingen mörkerman men mörkar gör han i fallet med skrivelse från två anglikanska biskopar. De påpekar att Borgåöverenskommelsen riskerar,att falla om Svenska Kyrkan slirar i bibeltolkningen. Ett flertal bloggare har yttrat sig i frågan - ärkebiskopen är väl på semester kan tänka - ute i miljön!!

HBT-rörelsen har ju med önskvärd tydlighet visat ,att statens beslut,att införa en ny äktenskapslagstiftning är bra. Men det förefaller inte vara något ,som är viktigare än ,att Svenska Kyrkan ändrar sin bibeltolkning och samtidigt får behålla vigselrätten.

Välsignelseakter är en ur Svenska Kyrkans synpunkt värdelös metod för,att bekräfta äktenskap som redan registrerats av staten. Politikerna i Kyrkomötet kan avgöra hur de vill ha det i framtiden. Hur är det med statsministerns uppfattning. Skall en från staten avknoppad privat kyrka göra som statsminitern beslutat eller kan de ha sin egen åsikt? Fråga Kyrkomötet.
Själv kommer jag att välja Frimodig Kyrka i Stifts/kyrkomötesvalet. Till samfälligheten väljer jag , att använda mitt partis(moderaterna) valsedel. Jag känner varmt för mina kandidater .

Borgåavtalet kan innebära början av Svenska Kyrkans ensamvandring i den kristna världen.
Frågan om att skilja stat och kyrka håller ju på att hamna i den politiska sfären.
Endast en ny valmetod kan begränsa politisk inblandning i vår kyrka. Indirekta val till kyrkomöte och stift!!

Inga kommentarer: