söndag 19 juli 2009

Kyrkovalet ger väljarkvalet.

Som varande moderat röstar jag sedan urminnes tider på detta parti.
När det gäller årets kyrkoval blir det svårare. En sekulär Statsminister - han i varje fall inte medlem av Svenska Kyrkan uppmanar oss,att rösta på partiets valsesdel. På annat sätt kan jag inte tolka eländet med att Moderaterna nominerar partimedlemmar till Kyrkomötet.

Svenska Kyrkan gör av med en betydande del av sin budget för, att genomföra ett val som mycket väl kunnat genomföras indirekt.Statsministern har uttalat sig för reformer i kyrkans
teologiska/religiösa verksamhet. Vad har han med det att göra?

I årets val ställs jag inför verkligheten ,att medvetet rösta mot moderaterna iKyrkomötesvalet.
Alternativet som förefaller mest realistiskt har en bismak som är svår att svälja.
Frimodig Kyrka som har sin fotboja i form av synen på samarbetet med det andra könet över nattvardsbordet.
Min lösning blir trots allt : Val till samfälligheten och församlingen ,där blir det Moderaternas
valsedel. I Kyrkomötesvalet fullbordar jag min kristliga kompromiss genom att lägga rösten på Frimodog Kyrka.

Jag försöker nämligen skilja på Kyrkan och Staten - vad säger Moderaterna.

Inga kommentarer: