lördag 22 augusti 2009

Svenska Kyrkan , trosviss eller trolös.

Ibland får jag löjliga impulser när det gäller kyrklig verksamhet. Inköpslistan innehöll under veckans storhandel trosskydd. Jag tappade bort ett s och kom att tänka på de glidningar som Generaldirektören och delar av hans stab gör sig skyldig till när det gäller vad vi som församlingsbor och medlemmar skall få för information. Vad tror Svenska Kyrkan på i nuläget.
Kärlek över alla gränser har jag hört. Folkkyrkan är viktig har jag också hört. Folkkyrkan borde väl vara en kyrka som drar huvuddelen av den vuxna befolkningen till gudstjänst någon gång i månaden.
I stället får jag höra alltmer påträngande "kyrkovalet och framförallt Kyrkomötesvalet är viktihgt,att det inte kommer in främmande fåglar från troende och annat löst folk.
Centerpartiet och Socialdemokraterna är mest ivriga,att påtala vikten av att partiernas beprövade politiker väljs in. Annars stundar tråkigheter - för vem ? möjligen partiledningarna.
Allt talar för att partierna skall släppa taget om Svenska Kyrkan så kanske det blir ordning och reda. Men visst är det kul att partierna får frossa så snart man nämner namnet Frimodig Kyrka.
Slutsatsen måste väl bli den, att partierna tror att det blir för mycket kroistendomsundervisning som kan skugga partistrategernas kontrollbehov. Det behövs troskydd!!!!

Inga kommentarer: