söndag 30 december 2007

Nytt kyrkoår - samma tro.

Det nya kyrkoåret har rullat igång med med julens budskap - julkonserter - och fulla kyrkor.
Anledningen är den kraftsamling som Svenska Kyrkan uppvisar i sina bästa stunder.
De bästa stunderna synes vara julen och det glada budskapet. Tänk om vi kunde fortsätta i samma anda under första halvåret. Alltså ,att det" händer något " i kyrkorna varje söndag.

Med tanke på att Gud är allsmäktig - teoretiskt sett i alla religioner väcker det funderingar.
Tänk om Gud bara tillät en religionstillämpning - det skulle närma sig diktatur.
Men som barnatroende tror jag på Guds allmakt. Men han har naturligtvis från sitt huvudkontor sett till ,att religion utövas i många varianter i världen. Jag begränsar mig till
vår planet. Babels torn var kanske ett memento . Många kristna anser att muslimernas tolkning - eller kanske vissa mullors tolkning är grym. Men hur många kristna rörelser arbetar inte utifrån idén att Gud är hård men rättvis. Många predikanter koncentrerar sig på vad
som kommer ,att hända de som avviker från just deras variant. Det kallar jag inte religion utan
det är missriktad maktutövning.
Nu är jag väl ute och cyklar - men jag har fått en hjälm i julklapp.

Inga kommentarer: