lördag 25 oktober 2008

Lekis för Svenska Kyrkan

Kyrkomötet som laddats av de politiska partierna luktar bl.a. FISK,POSK,S,M och FRIMODIG KYRKA med flera. Leken tycks gå ut på att fungera som Sveriges Kristna riksdag.
Alltså långa förhandlingar (in på småtimmarna) massor av måsten och motioner fullt i klass med ett länsförbunds årsmöten. Kvalitén har jag ingen uppfattning om.
Men frågor kan man väl ställa. Trosförklaringen duger tydligen inte utan nu måste en ny utredning till. Vad är det för fel på den gamla som tillämpas i dagsläget?
Är det samma fel som den emaljerade nålen som omändrades för några år sedan?
Alla måste byta logga - den kostnaden hade nog klarat av en hel del missionerande och hjälpverksamhet som alternativ. En del av kyrkomötet skulle ägnas åt att ratificera ett avtal mellan Mekane Yesuskyrkan i Etiopien och Svenska Kyrkan. Informationen fanns i kyrkoledningen att det inte skulle fungera. Anledningen kan väl kyrkoledningen komma fram med. Frimodig Kyrka (som inte gillar kvinnliga präster som rituellt likställda manliga) hade hittat ett korn i utlandet. Förklaringen till varför det blev inställt har med sex att göra - homosex. Den öppna folkkyrkan är tämligen lik den vanliga politiken.
OBS Jag gillar att Svenska Kyrkan har präster av båda könen och att de arbetar tillsammans.
Det är inte Dags sanning men min.

För övrigt är nog nyckelpersonerna i kyrkan de forskare som på någons uppdrag skall finna en
någorlunda bra förklaring varför man skall ändra ritualer och komma på något sätt att förklara sina förändringar i kontexten.

Min trosuppfattning säger mig att jag helst skulle se att staten övertar vigselrätten.
Sedan är det upp till de olika församlingarna att välsigna sina medlemmar som så önskar. Gärna
med vita brudklänningar och en snyggt uppklädd brudgum. Följer man sedan sin religiösa tro så
blir det säkert bra med en fin och vacker vigselhögtid.

Inga kommentarer: