lördag 4 oktober 2008

Uppsala nya högar på Akademiska WC

Mitt husorgan har i dag två intressanta inlägg.
1. Akademiska Sjukhuset är ganska dåliga på städning av toaletter!
Vad är orsak och verkan? Kan det vara den"besparing" som införts genom att lägga ut städningen på entrepenad. Kostnaden var år 2003 30 milj. krinor. I dagsläget räknar man med att kostnaden stannar vid 46 miljoner. Filosofin verkar vara att om vi köper billigt och ställer samma krav som tidigare så kan vi begränsa kommunens kostnader - det blir pengar över till skattesänkning. Jag är för att man försöker begränsa kostnaderna - men att man gör klart för den som blir entrepenör att kvalitén inte får minska.
Om jag köper tjänster privat väger jag kvalité mot pris. Det gör inte Landstinget i detta fall tror jag.

2. Bostadsrätter i stället för hyreslägenheter. Vår Allians är för att hyreslägenheter skall kunna få köpas av de boende. Mycket bra idé. Men genomförandet förefaller taffligt.
Kommunen förhalar genomförandet genom att planera förtätning av området.
Vad är det som gör att kommunen inte kan genomföra en eventuell förtätning efter försäljningen?
Det förefaller vara en propp i hålet. Folkpartiet förefaller inte vara intresserade av den liberala iidén att omvandla hyresrätter till bostadsrätter. Man får väl fråga Peter Nordgren.

Inga kommentarer: