söndag 28 december 2008

UNT - KNUTBY FRIKYRKOFÖRSAMLING

UNT har intervjuat Åsa Waldau om läget i Pingstförsamlingen? i Knutby.

Allt är lugnt i samhället, det går sin gilla gång. Jag funderar över den debatt som tidigare i December handlat om Livets Ord. Denna församling tycks vara välanpassad och hör till uppsalabornas vardag. Dessutom en imponerande kyrka med vad var jag förstår fullsatta kyrkbänkar.

Grannar som är medlemmar i vår pingstförsamling är goda grannar.



UNT:s intervju väcker ett minne - något som hände före "Fossmogalan" eller kanske man skall säga "galen." Två flickor kom längs vägen - den ena grät och snyftade. Jag frågade varför hon var ledsen. Hennes förklaring var att de vuxna lärarna? varit dumma och sagt att den ena flickans pappa var ond.

Jag sneddar över skolgården på väg hem som alltid. Där står fyra personer i ring och samtalar . Två resliga män varav en med mörkt skägg kommer jag mest ihåg. Det var ganska många år sedan.

Jag mötte flickorna på väg tillbaka och då var de glada igen som småungar bruka uppträda.



När jag läste UNT så blev jag påmind om vad som hände vår präst under de här åren.

Hon lyste verkligen upp vår församling och var en klippa vid samtal. När hon flyttade så fick jag höra att hon kände oro för sina barn. En känd predikant hade vid samtal med henne talat om för henne att familjens små barn var "onda". Fel religionsuppfattning?
Jag känner inte till om det var därför familjen flyttade eller om det var ett bättre jobb som var på gång.



Nu i efterhand kopplar jag av någon anledning ihop de händelserna. Är det kutym att uttrycka hot mot församlingsmedlemmar eller mot de som utövar sin kristna tro i andra samfund?

I början av Livets Ords verksamhet i Uppsala ryktades det och skrevs det om " hårda metoder"
utfrysning m.m. men det är borta nu förefaller det så här från utsidan.

För min del tror jag på en Gud som är god med viljan att underlätta för oss alla.
Men uppgiften för Svenska Kyrkan är att aktivera sina medlemmar och få medlemmarna till kyrkorna
i högre grad än i dag. Vi ligger efter frikyrkorna. Kanske en uppgift för kyrkans överbýggnad - men det är klart lägger man på några kol för det så påverkar det kanske miljömålen?

Inga kommentarer: