måndag 1 december 2008

Dags kyrkliga nyheter.

Jag följer Dag Sandahls blogg i www.ostran.se . Den lever ett varierande liv och säger sanningar som andra prelater inte kan säga högt. Det enda som jag fortfarande inte begriper är varför han inte kan "köra hela programmet" med kvinnliga präster. I övrigt förefaller han vara tydligare
i sin trosuppfattning och orädd att påtala konstigheter i de högre sfärerna.
Ärkebiskopen med sitt miljöintresse får sig en känga - men hade kanske bättre användning för två.
Jag läser några kyrkliga bloggar med stort intresse. Speciellt intressant är att läsa deras predikotexter. Det är ett väl underbyggt arbete med många predikotexter förstår jag.
De som utvecklar predikan till undervisning är mer hörvärd en den som ser ritualfunktionen som det enda som behövs vid gudstjänsten.

Nog sagt om det. Tre nya böcker som gäller Stockholms Stift avgående Biskop rör väl om en del. Själv anser jag att hennes uttalande i äktenskapsfrågan var mycket tydligt.
Jag begriper bara inte varför Svenska Kyrkan går i cirklar kríng frågan. Är det enbart marknads-andelsfrågan som betyder något.

Inga kommentarer: