torsdag 1 april 2010

Svenska Kyrkan - teologisk hybrid

Svenska Kyrkan strävar efter att vara en folkkyrka säger man själv. I vissa stunder kostar det på. Dels har man två skolor vad gäller hur Bibeln tolkas samtidgit som man stänger av en grupp präster som vill frångå den gamla tolkningen som gav plats enbart för manliga präster. Avstängningen gäller högre tjänst d.v.s. Kyrkoherde och Biskop får inte tro enligt den gamla tolkningen. "Kvinnoprästmotståndarna" kan av teologiska skäl inte fira Mässa tillsammans med en kvinnlig präst vid utedelandet av nådemedlen. Förklaringen till detta har jag aldrig fattat.
Hade under gårdagen ett samtal med Svenska Kyrkans informationsservice. En blivande präst svarade på frågor och vi hade ett bra samtal. Vi kom in på den nya modellen som skapats för vigselgudstjänster. Vi var av samma mening när det gäller att vigseln är en sekulär handling som Svenska Kyrkan har möjlighet att genomföra. Naturligtvis kom hetero/homo frågan i dagen.
Konstaterades att HBT-personer blir allt vanligare. Min mening är att det är så vanligt att samhället betraktar det som helt accepterat varför jag frågade hur det kan komma sig att en präst på sin blogg har en flagga för "HBT-VÄNLIG BLOGG" och inte människovänlig blogg.
Svaret avslöjade att människor som tycker det är ganska normalt egentligen inte har vänjt sig att det är normalt.
Mitt förslag om att ta bort staketet som hindrar vissa präster att söka högre tjänst tror jag kan bli aktuellt ganska snart. Numera finnes så många präster av båda könen så att vi som gudstjänstdeltagare kan välja kyrka efter förväntningar. Predikan är en för mig väsentlig del av
en gudstjänst. Men jag ser att SvK vill focusera på Mässan . Mässan är viktigt och ett fundament men jag tror att den behöver förekomma för ofta. T.ex. Uppsala Domkyrka hade i alla fall nattvardsgudstjänst varje vardagsmorgon med 80% samma deltagare varje dag i veckan..

Inga kommentarer: