lördag 24 maj 2008

Ecce Homo Ecce Hetero

Jag förstår inte vad som tillförs med att visa Ecce Homo i Uppsala Domkyrka igen. Det är klart kulturarbetarna måste avlönas på något sätt. Eftersom jag är för att alla par skall ha tillgång till en juridiskt bindande skrivning, som anger vad som ingår i livslånga parförhållanden, ser jag helst att Svenska Kyrkan välsignar parförhållanden. Men jag anser att staten skall utfärda kontraktet. Alltså är jag för att två kvinnor kan ingå ett livslångt parförhållande - men anser att staten skall utfärda kontraktet.

Kan någon förklara varför Uppsla Domkyrka inte visar upp ett Ecce Hetero - men det anses kanske inkräkta på porrindustrins domäner. Min synpunkt är, att den dag Pride-festivaler inte längre behövs, så är HBT accepterat i vårt land.

Svenska Kyrkan kunde kanske hitta på något annat knepigt - försöka tillämpa bibeln någorlunda bra - varje söndag en god och väl genomarbetad predikan - det vore väl något att komma med.
Svenska Kyrkan måste inse att det är ohälsosamt att stå med rumpan bar och sluta tillbe marknaden. Marknaden tillber man genom att inte lämna över vigselrätten till staten.

Inga kommentarer: