fredag 23 maj 2008

Koleriska Pastorer

Nu har både Obama och McCain problem med sin religiösa övertygelse. Nej kanske inte med övertygelsen utan snarare pastorer som tar munnen full. Hur många friskyrkopastorer har vi i vårt land som inte kan hålla sig till religionen utan skall klampa in i den politiska sfären?

För mig så är religionen, som jag mött under livets gång, cementerad i mitt sätt att tänka. Förmodligen gäller samma sak för människor med annan trosuppfattning eller religion. Men politiskt får jag och andra acceptera de regler som gäller i det land jag befinner mig i. Politiska präster/imamer som använder religionen som påtryckningsmedel borde studera såväl Bibeln som Koranen och försöka gå en grundkurs i hur man skiljer religion och politik.

UNT:s ledarsida hade i går en längre utläggning i frågan om islamofobi och Islam. Resultatet blev en avbasning från Dick Erixon , där svavlet osade. Han har rätt i ganska mycket.

Inga kommentarer: