måndag 1 september 2008

Kvinnopräst när hon är som bäst

Knutby församling hade kallat till provpredikningar för att tillsätta en tjänst som präst
någon gång på 70-talet. En av de sökande och predikande var kvinna och kom från Umeå har jag för mig. Under alla år har jag funderat vad det blev av denna utmärkta person som höll en
mycket bra predikan i vår kyrka. Hon fångade våra tankar och skapade en förväntan och hopp
om att åter få höra henne då som präst i vår församling och samfällighet.
Men så blev det tyvärr inte.

I dag är det 50 år som kvinnor har haft möjlighet att bli präster i Svenska Kyrkan.
Det var ett viktigt steg Kyrkan tog. Jag kunde inte tänka mig en kyrka där Gud gjorde förbud mot att kvinnor förmedlade hans ord.

Min uppfattning är att det har blivit till glädje för Svenska Kyrkan. Väjningsplikten som inskrevs mot att manliga präster skulle behöva samarbeta i Gudstjänst med en kvinnlig präst var enligt min mening ett dåligt beslut. Hur kan präster som fortfarande undviker att samarbeta med
kvinnliga präster leva med denna tanke. ?

För övrigt är det ett år som denna blogg har existerat nu i September. Jag har mycket nöje av den.

Inga kommentarer: