torsdag 23 april 2009

Plockat ur Kyrkans Tidning

Torsdag morgon dyker Kyrkans Tidning upp i morgonväkten. Hittar några artiklar som fångar intresset. Bl.a Kyrkostyrelsens remiss :Konsekvenser av förmodad ny äktenskapslagstiftning.
Bra redovisning som visar vägen. Slutklämmen är festlig"OCH NÄR DET GÄLLER DEN TEOLOGISKA MOTIVERINGEN ,FÅR DE KOMMA I ETT SENARE SKEDE".
Jag trodde det var kyrkans inställning det handlade och inte Kyrkomötets .

Nästa artikel: Majoritet av stiften säger ja till vigselrätten. Slutklämmen: "Kyrkostyrelsen ska den 12 juni fatta beslut om den skrivelse i frågan som man överlämnar för behandling vid höstens kyrkomöte.Först då avgörs hur Svenska Kyrkan skall förhålla sig till den könsneutrala äktenskapslag som träder i kraft den 1 maj.
Staten har fattat ett sekulärt beslut gällande äktenskapslag, som träder i kraft i dagarna. Kyrkomötet= transportkompaniet med klar majoritet från de politiska partierna skall alltså fullgöra sin politiska plikt under hösten.

Det är ganska mycket att bry sig om! Läser om Martin Garlöv , bloggare redan på KT:s tid och dessutom samordnare av bloggandet. Han förespråkar ,att Kyrkomötet skall krympas med cirka 150 pers. Kvar blir ett hundratal. Bra anser jag! Han gör mig gladare än så genom att föreslå indirekta val till Kyrkomötet. Eftersom jag är blå och Garlöv röd innebär det kanske att man skulle kunna tänka sig att beslutet kan genomföras på högre nivå på det sätt vi understödjer.
Jag skall kolla med Http://Brygubben.blogspot.com

Inga kommentarer: