torsdag 25 juni 2009

Iran och religionen

När jag läser tidningar och hör i radio/TV om vad som försigår i Iran förstår jag vad präster
i sin politiska roll kan ställa till med. Iran var inte felfritt under Shahens tid heller.
Men politiska motiv kan ställa till det för ett helt folk, som önskar kontakt med sin religiösa
ledare - då menar jag i den muslimska världen Muhammed och inte några äldre och yngre makthungriga personer ,som sätter vanliga människors liv i Islamismens klor.

För mycket av religion leder vägen till ett rent helvete!

Svenska Kyrkan går åt andra hållet och ivriga politiker trollar bort den grundade tron,som jag tror ligger i vår kultur. Förminskning av trons tillämpning tror jag i vårt fall leder till samma helvete!

De smärre stötestenarna på Svenska Kyrkans väg borde kunna behandlas mer varligt.
Vårt samhälle behöver variationen inom religionen. Både män och kvinnor är numera präster
i Svenska Kyrkan .Något jag välkomnade när det började och ser som en god utveckling.
Men precis som i samhällslivet i övrigt är det viktigt,att religiösa aktiva människor kan göra sina val hur de tolkar sin tro. Har under alla år ansett att en präst är en präst är en präst.
Men för den skull behöver man inte strida om nattvarden. Det går säkert ,att lösa problemet och undvika,att sätta grimma på präster som inte tycker/tror som dagens Svenska Kyrka via Kyrkomötet anser att vi skall tillämpa.

Inga kommentarer: