tisdag 23 februari 2010

Schlingmann flyttar focus

Per Schlingmanns uppgift är att till varje pris se till att vi vinner valet. Han är mycket strategiskt lagd med någon ideologisk botten. Det förefaller vara huvuduppgiften som han arbetar mest intensivt med. Nu mitt i vintern när det är mer än tre år kvar till kyrkovalet har han startat
eller skall vi säga väckt frågan om Svenska Kyrkans valsystem. Föregående år fick jag svaret på
min fråga varför vi inte struntar i att nominera till Kyrkomötet utan låter den "privata företagsamheten" sköta det hela själva. Svaret löd: "ALLA ANDRA GÖR DET JU".
Varför den nya äktenskapsbalken inte gav staten idén att koppla samman Hindersprövning och äktenskapslicens begriper jag. Det var för riskabelt att pressa Svenska Kyrkan till att starta
välsignelseakter för de par som kom och efterfrågade välsignelse. Marknadsandelen föreföll bli sämre om man inte fick skriva ut vigselattesten. Till alla Riksdagskandidater - NI HAR VÄL INTE GLÖMT ATT BETALA TV-LICENSEN ? jag har inte glömt att Ni viftade med den liberala flaggan mod och konsekvens - riskfritt. Men det kostade minst en ministerpost.

Inga kommentarer: