söndag 16 november 2008

Marknaden och politiken

Miljöfrågan dyker upp ganska frekvent. Den nuvarande subventionen kanske försvinner fortare än kvickt.
Marknadsmässigt skulle det väl påskynda övergången till miljövänligare bilar om förutsättningen radikalt ändrades.

Ett högre bensinpris och ett starkt subventionerat E85 pris skulle omedelbart får marknaden på bättre? tankar.
Maud´s förbudsfunderingar skulle inte bli aktuella 2025.
Marknaden som Alliansen påverkar kan säkert svälja en snabb förändring.

Förslag. Tag bort alla subventioner av miljöcertifierade bilar, Ingen fri parkering. Ingen kostnadsfri infart i städer med biltullar. Sänk som ersättning priset på E85 radikalt.
Höj bensinpriset dramatiskt.
Dieselbilar med miljöcertifikat och lågt utsläpp klarar sig med nuvarande dieselpris.
Lastbilar som går på dieselolja får körförbud inom städernas tätorter.
Detta kommer att påskynda dieselsnåla lastbilsmotorer.
Nästa steg blir kanske att dieseldrivna långtradare får begränsad rörelsefrihet om kravet på miljövänligare utsläpp inte tillgodoses.
Marknaden skulle naturligtvis att reagera surt men en ny struktur på transportsidan ger säkert
signaler om snabba järnvägstransporter i ökad utsträckning.

Att som Miljöpartiet enbart bräka om förbud förbud ger inte samma effekt. Men det är klart Miljöpartiets livsluft är att ha synpunkter på miljön. Och bygger man ut järnvägsnätet kommer deras motivering ej behövas det går på räls i alla fall.

Inga kommentarer: