torsdag 20 november 2008

Marknadsförarnas lärobok.

Julens tid är fast cementerad i den kristan sinnevärden.

Vår Svenska Kyrka som har så svårt att fylla kyrkorummen under oxveckorna och en stor del av kyrkoåret firar julafton.

Sekulärt är väl julafton en höjdare. Tänk att en religion som skapats för 2000 år sedan sätter prägel på hela November-December.

Julens budskap känner varenda människa väl till. Domsöndagen är kyrkorna svagt besatta - skulle kanske vara tvärtom. Men första advent är kyrkorna fyllda till sista plats.

Varför? Allas ögon tindrar lika mycket som kyrkans ljusprakt. Budskapet i form av läsningar:
gamla testamentet, Episteln och Evengeliet höjer temperaturen i väntan på vad som komma skall. Körerna överträffar varandra med Christmas Coral och pampiga körverk. Psalmerna sitter i komihåget sedan 10-20 år varför hela församlingen fyller kyrkan med sång.

Igenkännadet av julens kyrka innebär att församlingen söker sig di med förväntan.

Marknadsföringen har regisserats av Bibelorden.

Men vad väntar efter julens tid? Marknadsförarnas intellektuella skaparkraft ligger under nollstrecket. Same procedure as last year? Ja att man kör på i ullstrumporna man fick i julas
och kör suckande på sparlåga under lågsäsongeni väntan på nästa jul. Många präster lägger ner stor möda under hela året varför man kan konstatera att vissa kyrkor är välfyllda.
De är de andra som måste marknadsföringsutbildas. Börja gärna från botten.
En väl genomarbetad söndagsskola är första stationen på vägen mot välbesatta gudstjänster.

Inga kommentarer: