fredag 4 september 2009

Högt blodtryck sänker läkemedelskostnader?

Besökte ett välsorterat apotek med Europaanknytning beläget i Örebro. Trevli miljö och trevlig personal. Problem blev det ändå då mitt reccept på kolestrol/blodtryckssänkande medel utgår ur högkostnadsskyddet. Det konstiga var kanske inte att staten inte vill rabbattera just det varumärket. Snarare var det väl,att ingen alternativlösning anges. Medicinen kostar 630:- per förpackning 63 öre per dagsranson. Men ser man det i stort så beräknar den nya statliga myndigheten ,att spara 175 miljoner till statskassan enbart inom att få ner patienternas behov av mediciner för blodtryck och blodfetter. Nu när besparingarna har börjat så heter myndigheten naturligt nog Tandvårds&läkemedelsförmånsverket. Enbart detta kan höja blodtrycket en aning. Men det är säker riktigt,att inleda en genomsyn av vad som verkligen behövs för vårdens upprätthållande och vad som kan utmönstras.
Nu väntar jag på,att marknadskrafterna skall rätta till priset för "mitt" märke. Men helst hade jag sett att man talat om i utredningen om det var ett onödigt tablettintag som som jag efter åtta år kan glömma. Eller kanske har man behov av det ändå.
För att vara en statlig myndighet måste man ge dem poäng för en informativ hemsida. Heders!
Hade jag varit arbetande så hör ju dessa kostnader till sådana man kan kompensera genom jobbskatteavdraget. Men eftersom flertalet med högt blodtryck/fett är pensionärer så hjälper det ju inte. Men visst stämmer det,att regeringen höjer avgifter, som kan kompenseras av jobbskatteavdraget. Se över pensionärernas rabatter- de kanske kan komma att kompensera för jobbskatteförmånen.

Inga kommentarer: