fredag 18 september 2009

Sista smörjelsen i Kyrkovalet

Kyrkovalet nu på Söndag samlar kanske 17% ett resultat som kan betraktas som en framgång från tidigare val. Men av någon underlig anledning väcker valet känslor i alla politiska partier.
Senaste händelse som triggar politiker är att Mona Sahlin är inbjuden till Bindefeldts 50-års party i främmande land. Först läser jag,att socialdemokraterna störs på,att hon inte är hemma och bevakar kyrkovalet. Man kan notera att kyrkovalet är politiskt viktigt - dels har hon själv uttalat det och dessutom jobbar partiet hårt för valframgång. Själv är hon inte medlem i Svenska Kyrkan , så varför skall man hänga upp sig på det. Sedan läser jag i en moderatvänlig blogg i samma ärende , där hon tycker det är en politisk poäng för Moderaterna ,att Mona inte stannat hemma över kyrkovalet. Sekulärt intresserade föjer valet ,som tydligen skall vara en upptakt även för valet 2010. Förresten undrar jag om jag inte skall sända in brevet jag fått från mitt parti i ärendet Kyrkoval. Det kan utgöra grunden till ,att begära Svenska Kyrkans återinträde i den statliga sfären. Eller också utgöra underlag till varför inte sekulära partier skall delta i Svenska Kyrkans val-.
Frimodig Kyrka får min kyrkomötesröst. Men när det gäller församlingsvalet så blir rösten lagd på människor som jag känner samhörighet med och vet hur de arbetar för Svenska Kyrkans bästa.

Inga kommentarer: