söndag 11 januari 2009

Kyrklig kontakt

För många år sedan spelade jag varje vecka på V75 - jag tror de var lägre numrerat på den tiden. Min vän som var Överlärare det heter ju Rektor numera var tillika kantor i kyrkan.
Han ägde fastigheten som ligger mellan kyrka och skola. Varje fredag när jag kom från arbetet så
stannade jag och vi plockade ihop "vinstraden": Vinsten har oavkortat gått till staten för den delen.

Det är ganska länge sedan han avled - men det var en trevlig vän i vått och torrt.
Kommer ihåg hur vi med fruar plockade trattkantareller -kul och nyttigt.
Hans hustru som fortfarande är " inte en pigg pensionär" utan en mycket attraktiv människa i sina bästa år - ringde och tackade för julkort. Hon bor fortfarande kvar i huset .
Men det hade kunnat sluta illa. Vår kära Svenska Kyrka insåg hur attraktiv hennes bostad var.
Men Gud ingrep och lät henne vara kvar i sitt eget hus. Det var väl kyrkorådet som han lade ut strakben för kan jag tänka mig?

Inga kommentarer: