fredag 27 februari 2009

Amos Oz i STV

Kvällens höjdpunkt för mig var Skavlan ett program med många gäster som har mål i munnen.
Amos Oz som är israel hade synpunkter på fanatiker. De finnes en liten fanatiker i var och en av oss menar han. Dessutom har han en balanserad syn på mellanösterns problem. Kan inte vara enkelt när man lever i området.
Stellan Skarsgård behandlade religionens roll i bl.a. skolan. Han tror inte på Gud och redovisar varför.
Själv tror jag på Gud - han är god - inte den hämnande typ som sänder demoner till Knutby Pingstförsamling`s PR avdelning. Jag fattar inte hur de får ihop det här med andeutrivning.
Gud sänder en hjälpande hand när man kört fast -jag brukar säga att jag tror på hjälparen som ordnar upp något som jag inte klarar av själv. Inte som jag tänkt mig det utan oftast på ett helt annat sätt som blir bättre än tänkt.
För mig finns Gud i vardagen . Jag anser fortfarande att staten skall organisera registrering av alla parförhållanden och därmed helt överta vigselrätten. Kyrkorna klarar med Guds hjälp ut att välsigna paren.

Inga kommentarer: