måndag 9 februari 2009

Religiös partiöverenskommelse???

Bloggaren Stillsam som lever upp till sitt bloggnamn - alltid väl övervägda inlägg.
Han konstaterar att Moderaterna,Centerpartiet och Socialdemokraterna har stor påverkan på vad Svenska Kyrkan kommer att göra i äktenskapsfrågan.
Men ingen har väl satt partiprogrammet i händerna på ledamöterna? Eller skall man fråga har
respektive parti som sänder politiker(delegater) till Kyrkomötet klart för sig vad partierna vill.

För enkelhets skull kan man ställa frågan så: Varför nominerar man till Kyrkomötet? Vad är delegaternas uppgift? Hur skall de partianslutna ställa sig till det beslut som Kyrkomötet kommer fram till?
Om man röstar på annan konstellation än det egna partiet i Kyrkovalet - blir man straffad?
För min del röstar jag på mitt parti i församling och samfällighet. Varför? Jo känner dessa personer väl och vet vad de står för. Stift och Kyrkoval kommer jag inte att rösta på mitt parti.

De för en utmärkt bra politik(anser jag) men en bedrövlig tavla är det att nominera till Kyrkomötet.

Inga kommentarer: