måndag 23 februari 2009

Vissa nummer är bättre än andra.

I dag har jag erfarit att Landstingets omsorg om sina medborgare blir bättre och bättre.


Slår man 1177 på telefonen kommer man till Sjukvårdens information. 75% av landstingen är f.n. engagerade för sina kunders(patienters) bästa.


Uppsala Läns Landsting har 21 personer på lönelistan och kan därmed uppnå en önskad tillgänglighet - det tar bara någon minut sedan får man kontakt. Personalen är samtliga sjusköterskor i grunden och följaktligen rutinerade. Deras uppgift är att fastställa hur sjuk den som ringer är. Ställer frågor ,lämnar info och hjälper patienten fram till ett beslut hur han/hon skall bete sig.


Dygnet runtservice är ju utomordentligt viktigt och har upprättats tillsammans med Gävleborgs Landsting. Informationen finner man även på http://www.1177.se/ där man i lugn och ro kan få del av svar på sina frågor. Nu lägger Landstinget ut det för att slippa dra lasset själva - alltså att få någon konstellation att nappa på kroken och lämna offert. Det visar sig att ett landsting är tre för få för att få lönsamhet i första skedet. På frågan varför inte fyral landsting går ihop om att ta in offerter så blev det i stil med det att det har de nog inte tänkt på.
Problemet är nämligen det att om personalen räknar på det är ett landsting för litet att få att gårunt med. Det viktiga är att lösningen blir effektiv för kunderna och personalen. Landstingen
ser till att den nuvarande personalen får rätt att övergå till den enterpenör som vinner offerttävlan. Vill man inte så får man väl stanna kvar inom sin vårdsektor.

Rätt hanterat blir det hela säkert mycket bra. Jag fick uppfattningen att det kostar 80:- för att få den här servicen - men det är det säkert värt. Annars väntar kön på akuten- bilen plus parkering och så de där långa timmarna innan något händer. Det kan bli riktigt bra.



Inga kommentarer: