måndag 16 februari 2009

Vem betalar filhanteringen?

Har just fått Radiotjänst faktura för TV-avgiften. Ett litet underverk med två poster.
1. Avgift perioden 090315-090614 519:-
2.Avgiftshöjning 090101-090314 9:- Totalt 528:-

Sedan följer jag Pirate Bay rättegången på distans. Radiotjänst får naturligtvis betala för
upphovsrätten för en hel del. Fråga: Om jag laddar hem några låtar via SVT och dessutom
skickar en kassett eller cd på det till min gamla faster? Är det förbjudet eller räcker det med att jag betalt TV-licensen? Troligen inte förbjudet ur skivbolagens synpunkt. Det är ju reklam i stället. Men rent strikt så skulle det naturligtvis vara tillåtet eftersom min gamla faster även hon har TV-licens. Men vad säger lagen? Är det kanske så att STV slipper billigt undan när det sänder ett program med nya dängor på P3 eller P4. Men man kanske skulle anmäla Radiotjänst för sponsring av skivbolagens lanseringar.
Förresten så får kanske Radio och TV betalt för att de spelar låtarna flera gånger om dagen.
Men då är det väls kanske bestickning i stället?

Inga kommentarer: