torsdag 5 februari 2009

Kvalet inför Kyrkovalet.

Föregående kyrkoval röstade jag för val till församling och samfällighet.
Till de högre höjderna blev ingen valsedel lagd.
Anledningen var den att jag förväntade mig att Svenska Kyrkan skulle skiljas från Staten.

Följaktligen blir det nog ingen röst på Kyrkomötet eller Stiftet.

År 2005 var det ungefär 12 % av de röstberättigade som avlade sina röster i kyrkovalet.
Partierna från höger till vänster förefaller att ha absolut majoritet i "Folkkyrkan" .
Av 249 ledamöter är i stort sett 200 politiskt aktiva i partierna. S 71 mandat,M 45 mandat,C 41 mandat, KD 17 mandat = 174 mandat .

Den infekterade frågan i årets kyrkoval ser ut att bli vigselrättens vara eller icke vara i Svenska Kyrkan. Men med 174 mandat från partiväsendet varav majoriteten säger sig vara positiv till privat verksamhet jämsides med kommunal blir det kanske så att vigselrätten blir kvar i Svenska Kyrkan. Det har inget med religionen att göra utan med traditionen och JÄMO.

De förslag som föreligger att flytta "hem" registreringen av alla parförhållanden till staten
skulle vara en praktisk åtgärd. Hindersprövning och registrering enligt civilrättslig äktenskapslagstiftning lämnar vägen öppen för alla samfund som önskar att välsigna de som kliver in på samlivets förhoppningsvis livslånga bana. Det görs alltså ingen skillnad för paren - alla är registrerade efter samma lagsamling , juridiskt klar vad gäller ansvar för båda parterna.

Samma behandling för alla par - JÄMO måste bli riktigt nöjda.

Sedan återstår det för alla att själva fatta beslutet hur de vill högtidlighålla sitt nya förbund.

Sedan återstår frågan varför partierna nominerar till Kyrkovalet. Jag tänker främst på Kyrkomötet. Men jag har mina aningar att det är till viss del en plats för avgående potentater
med tack för lång och trogen tjänst. Kyrkomötets antal ledamöter borde - om de som jag tror har något att säga till om kalibreras efter valdeltagandet. 249 ledamöter vid 100% hur många vi 15% -igt valdeltagande?

Inga kommentarer: