söndag 29 november 2009

Hycklarnas afton hela dagen.

TV kanalen Axsess sände för någon dag sedan ett engelsk program , med intervjuer av ledande "ISLAMISTISKA" religiösa ledare som tillfrågades om sin syn på religionen. Det är sällan man får så raka och klara svar(förmodligen av dold kamerataktik). Kort sagt uttalar flera de namngivna förkunnarna, att det är hedersamt att dö för sin tro ,om man ser till att några kristan stryker med. De sýnen kan jag inte dela. Efter 20 års arbete i muslimska länder har jag inte snavat på några kufar med som i alla fall offentligt delar den uppfattningen. Men det är klart,att de existerar. Mina kontakter har varit med affärsmän, som jag uppfattar som religiösa på samma vis som vi träffar på härhemma. Några dagar i veckan talade de om,att " i morgon blir jag sen för jag skall till "the Mosk". Normala trevliga och medkännade personer.Vårt samhälle skall respektera de människor,som har en vardagstro. Vissa svenska samfund har numera taggat ner från ,att predika svavelosande tirader , med huvudlinjen att Gud är straffande.
Men Imamer med den rigida politiska religionsutövningen som utan att tveka uttalar och genomför Sharialagar i bör helst hålla till i sina hemländer.
För man kan inte begära ,att de skall förändra sin tro ,men däremot förbjuda dem, att predika den i vårt land.

Inga kommentarer: